maandag 16 april 2012

Investeren in marketing levert op

Volgens onderzoek van Motivaction blijkt dat zowel mkb-ers als zzp-ers weinig nut inzien van marketing. Acht van de tien mkb-bedrijven heeft voor 2012 geen budget vrijgemaakt voor marketingacties. Terwijl het juist nu in crisistijd belangrijk is om je te onderscheiden. Negen van de tien zzp-ers heeft geen plan voor marketing. Terwijl het juist voor startende ondernemers belangrijk is om naamsbekendheid te verkrijgen.

Minder bestedingen compenseren met meer klanten
Veel mkb-bedrijven bevinden zich in een moeilijke fase. Nederland zit in een periode van crisis, waardoor er flink bezuinigd moet worden. De zorgverzekeraar vergoedt veel minder, wat gevolgen heeft voor onder andere psychologische hulp en dietetiek. De huizenmarkt staat stil, omdat veel werknemers onzeker zijn over hun baan en de toekomst van de hypotheekaftrek onduidelijk is. Steeds meer bedrijven moeten werknemers ontslaan. De consument heeft minder te besteden en bedrijven moeten ook bezuinigen. Dit alles heeft grote gevolgen voor mkb-bedrijven. Er worden minder producten en diensten afgenomen, wat minder omzet betekent. Dus is het van groot belang dat de mkb-er het tekort aan omzet compenseert met het behoud van de huidige klanten en het binnenhalen van nieuwe klanten. Hoe kun je het aantal klanten verhogen? Hoe zorg je ervoor dat je het beter doet dan je concurrent? En hoe kun je dit tegen zo min mogelijk kosten voor elkaar krijgen? Een duidelijke positionering, propositie en marketingstrategie is hiervoor de basis. Vanuit de basis bepaal je vervolgens welke marketingmiddelen je inzet om de doelgroep te bereiken. Deze investering in marketing is nodig om je doelstellingen te behalen en misschien zelfs te overtreffen.

Zzp-er: onderscheiden van de massa
Het aantal zzp-ers op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Als startende zzp-er is het belangrijk om jezelf goed neer te zetten. Om jezelf te onderscheiden. Wie ben je en wat maakt jou als zzp-er bijzonder? Waarom heeft een bedrijf jou nodig en niet die collega van jou? Ook voor de zzp-er is het van belang om de markt te bewerken vanuit een duidelijke positionering en strategie. Het gebruik van social media alleen is niet voldoende. Misschien voor die ene uitzondering wel, maar het gebruik van social media is in korte tijd zo gegroeid dat het moeilijk is om je daarmee te onderscheiden. De totale marketingmix moet worden ingezet om jezelf te presenteren. Van online marketing tot social media tot PR. Een investering die zich uiteindelijk zal omzetten in naamsbekendheid.

Een aantal tips voor een duidelijke positionering:
  • Onderzoek je markt – in welke markt ben je een speler en welke ontwikkelingen vinden er plaats?
  • Onderzoek je concurrenten – wie zijn het en wat doen zij?
  • Onderzoek je eigen product/dienst – wat heb je te bieden en wat zijn bijzondere eigenschappen van je product/dienst?
  • Bepaal je doelgroep – voor wie is je product/dienst en waarom?
Heb je vragen over positioneren of de inzet van marketingmiddelen? I like marketing helpt ondernemers en bedrijven met het vaststellen van een positionering, strategie en marketingmiddelen, aan de hand van een marketingplan. Ga naar http://www.ilikemarketing.nl/ of stuur een mail naar info@ilikemarketing.nl voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten