maandag 23 april 2012

Van buzzer via sms naar What’s App. Wie en wat volgt?

Een jaar geleden begon ik me met lichte weerstand te verdiepen in Twitter. Ik vond dat mijn leven al druk genoeg was. Waarom zou ik dan mijn doen en laten met allemaal vreemden gaan delen? Vanuit mijn vakgebied vond ik echter dat ik niet kon achterblijven. En na LinkedIn en Facebook zou ik Twitter er toch ook nog wel bij kunnen ‘doen’?

Twitter: mijn opleiding en nieuwsbron in één
Op LinkedIn sta ik al jaren en dat beschouw ik als een erg waardevol netwerk. Het Hyves-station was ik al gepasseerd, want dat was toch echt meer voor kinderen en trotse ouders die graag foto’s van hun kinderen laten zien. Facebook was het nieuwe Hyves en dat werd al snel een vast onderdeel van mijn dag. Effe Facebook checken, wat berichten ‘liken’, af en toe zelf een post plaatsen. Daarna volgde Twitter. Als communicatieprofessional vind ik Twitter een absolute must. Behalve dat ik mezelf hier als expert op het gebied van marketing en communicatie kan neerzetten, vind ik het ook een heel handig middel. Na een half uurtje Twitter ben ik van alle nieuwsfeiten uit het land, mijn buurt en van BN-ers en BW-ers (bekende wereldburgers) op de hoogte. Ik lees alle nieuwste ontwikkelingen op mijn vakgebied. Elke dag leer ik wel iets nieuws op het gebied van marketing en communicatie. Zonder dat ik een dure opleiding volg of heel veel tijd kwijt ben. Het ‘lezen’ van Twitter is nu routine geworden, maar juist het begin vond ik erg leuk en spannend. Heb ik alweer nieuwe volgers? Wat zal ik schrijven? Wie wil ik volgen? Maak een account aan, bedenk waarover je wilt praten en start! 

Hoe lang blijven social media bestaan?
Dat kan eigenlijk niemand voorspellen, maar het is wel duidelijk dat ze een plekje in ons leven hebben ingenomen. LinkedIn is in Nederland al jaren het belangrijkste zakennetwerk. Hyves is ingehaald door Facebook, maar wie weet gebruiken we over een jaar wel weer een ander sociaal netwerk. Het aantal aanmeldingen op Twitter blijft ook doorgroeien. Bovendien stijgt het aantal mobiele internet gebruikers aanzienlijk. Uit onderzoek van Opta blijkt dat in 2011 het aantal mobiele breedbandaansluitingen is gestegen van 5 naar 8,2 miljoen. Internet is een vast onderdeel van ons bestaan geworden. Niet alleen thuis even de mail checken, maar de hele dag door de mobiele telefoon checken. Op zoek naar nieuws, grappige foto’s en video’s en leuke posts van (on)bekenden. Lekker meekijken in het leven van anderen. Leuk en wel zo makkelijk, hoef je ook geen lange telefoongesprekken meer te voeren om bij te kletsen. Vervolgens via een van je sociale netwerken met elkaar afspreken in ‘real life’. Opvallend is dat uit hetzelfde onderzoek van Opta blijkt dat het aantal belminuten met 2 procent is gestegen tot 11,5 miljard. Het aantal sms-jes daalde voor het eerst met 4 procent tot 5,7 miljard. Terwijl een sms-abonnement nog niet zo lang geleden een populair abonnement was. Maar daar hebben we nu What’s app voor. En weet je nog wat een Buzzer is? Of een MMS?

De trends volgen elkaar in razend tempo op. Een lichte weerstand is dus helemaal niet erg, maar voor iedere ondernemer is social media wel een nuttige investering. Zowel in tijd als in geld. Social media is onze nieuwe manier van communiceren, privé en zakelijk. De klant wil graag in gesprek met de dienstverlener of de verkoper. En hoe kun je nu makkelijker je (potentiële) klanten bereiken dan via social media? Denk goed na welke social media geschikt zijn voor jouw bedrijf. En dan is het een kwestie van aan de slag gaan of een bedrijf inhuren dat je hierbij kan helpen.

Vragen?
I like marketing helpt ondernemers en bedrijven met het opzetten en optimaliseren van social media middelen. Ga naar www.ilikemarketing.nl/diensten/social-media of stuur een mail naar info@ilikemarketing.nl voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten