dinsdag 22 mei 2012

Linkbuilding: wat en hoe?

Linkbuilding is een van de onderdelen van zoekmachine-optimalisatie; zorgen dat je optimaal gevonden wordt door zoekmachines. Je ziet het woord regelmatig voorbij komen, maar wat wordt er nu precies mee bedoeld? En hoe doe je dat, linkbuilding?

Definitie ‘Linkbuilding’
Om de definitie van linkbuilding te vinden, ga ik naar Google en tik ik ‘linkbuilding’ in de zoekbalk. Op nummer 2 verschijnt Wikipedia. Eens kijken wat Wikipedia als definitie geeft.
Link building ("linkopbouw") is het genereren van links vanaf externe webpagina’s (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar een specifieke website, waarvoor het doel wordt nagestreefd deze populairder te maken dan andere websites over hetzelfde onderwerp, waardoor deze een hogere vermelding krijgt in de lijst van zoekresultaten van zoekmachines op voor die website relevante trefwoorden.
Met andere woorden, hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe hoger je in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt.

Hoe krijg ik externe links naar mijn website?
Om een effectieve linkbuilding strategie te voeren, heb je relevante teksten (content) nodig. Net zoals de content op jouw eigen website belangrijk is voor zoekmachine-optimalisatie, is waardevolle content ook voor linkbuilding van belang. Daarom start je met het bepalen van zoekwoorden. Op welke zoekwoorden wil je graag gevonden worden? Vervolgens bepaal je de doelstellingen. Wat wil je eigenlijk bereiken met linkbuilding? En wie wil je bereiken? Ga niet zomaar strooien met links naar jouw website, maar maak bewuste keuzes op welke websites jouw link mag komen te staan.

Tips voor linkbuilding
  1. Externe content creƫren: schrijf een blog, plaats artikelen op bestaande blogs in jouw vakgebied, bied e-books en whitepapers aan, neem actief deel in fora en discussiegroepen en plaats online persberichten. Op http://www.mijnpersbericht.com/ kun je bijvoorbeeld gratis persberichten plaatsen. Houd bij het schrijven van de artikelen rekening met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  2. Social media en social bookmarking: ga actief aan de slag met Facebook, LinkedIn, Youtube, Twitter en andere social media. Plaats regelmatig een link naar jouw website (vooral naar waardevolle content op je website) in de artikelen en posts en zorg dat mensen jouw artikel kunnen bookmarken (liken, markeren, etc) op social media.
  3. Klanten/contacten: vraag je klanten en contacten om een link naar jouw website op hun website te plaatsen of bijvoorbeeld een testimonial over jou te schrijven en op social media te plaatsen.
  4. Linkvermeldingen, directories en online bedrijvengidsen: plaats je link op gratis link websites, directories als bijvoorbeeld marketing startpagina en gratis online bedrijvengidsen. Via Google heb je zo een groot aantal pagina´s gevonden.
Vragen?
Heb je vragen over linkbuilding of andere onderdelen van online marketing? I like marketing helpt ondernemers en bedrijven met een online marketingstrategie en contentmarketing. Ga naar www.ilikemarketing.nl/ of stuur een mail naar info@ilikemarketing.nl voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten