donderdag 7 juni 2012

Tips voor de sociale ondernemer

In tijdschriften lees je over mensen die een webshop zijn gestart, een saunacomplex met een lening van een miljoen zijn begonnen of hun bed and breakfast helemaal zelf in elkaar hebben geklust. Binnen een jaar zijn ze mega succesvol. Hoe doen ze dat? Is het geluk of gewoon heel hard werken? Ik denk een beetje van beiden. Geluk wanneer er net op het juiste moment iets op je pad komt, zoals een interview. Noem het geluk, maar misschien komt het wel door de 10 verschillende netwerkclubs die je hebt afgelopen. Met heel hard werken en slimme tips kom je in ieder geval een heel eind.

Waarom wil je ondernemen?
Ondernemen betekent vrijheid, keuzes maken en ergens volledig voor gaan. Je hebt alle vrijheid om je eigen werktijden in te delen, te kiezen waar je wilt werken en met wie je wilt werken. Jij kiest. Terwijl die keuzevrijheid heerlijk is, is het misschien soms ook wel lastig. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met onderhandelingen? Hoe ver wil je gaan voor een klant? En ben je bereid om alles uit de kast te halen voor je bedrijf? Er komt hoe dan ook sales bij kijken. Als eigenaar van het bedrijf ben jij degene die de klant wil leren kennen. Als je dit allemaal leuk vindt, ga dan aan de slag met onderstaande tips.

Tips voor ondernemers
  • Blijf bij je leest! – Doe waar je goed in bent en besteed de zaken uit waar je minder goed in bent of die je minder leuk vindt. Zo focus je op jouw sterke punten. En heb je een stuk minder last van (je eigen) negatieve energie.
  • Zoek andere ondernemers op – Hoe pakken andere ondernemers bepaalde zaken aan? Maak contact met ondernemers die al een aantal jaren in het vak zitten, maar ook met starters. Hoe vinden zij klanten? Hoe regelen zij hun administratie? Je kunt het uiteraard allemaal zelf uitvinden, maar die gesprekken met mede-ondernemers zijn erg behulpzaam en vooral heel inspirerend. Ken je geen andere ondernemers? Kijk dan eens op LinkedIn wie van jouw contacten Eigenaar als functie heeft. Of sluit je aan bij een ondernemersnetwerk. Het contact is zo gelegd.
  • Zoek nieuwe mogelijkheden om je product of dienst aan te bieden. Je hebt een website, je bent actief met social media en je schrijft een blog. Maar heb je weleens gedacht aan andere websites of bedrijven via wie je jouw product aan de man kunt brengen? Denk aan een webshop. Of aan een bedrijf waarmee je kunt samenwerken. Voor een marketingbureau is een ontwerpbureau bijvoorbeeld een slimme samenwerkingspartner.
  • Ga netwerken – De gunfactor blijft absoluut de belangrijkste reden waarom jij een bepaalde opdracht krijgt. Iemand heeft een goed gevoel over jouw bedrijf en dat komt door jou of jouw werknemer die dat gevoel heeft overgebracht. Door te netwerken krijg je binnen no time veel nieuwe contacten. En weet je wat het mooie is? Het is nog leuk ook! Tenminste, als je van mensen houdt en geïnteresseerd bent in anderen. Ideeën? Zoek op Google of via LinkedIn Groepen netwerken in jouw vestigingsplaats. In de aanbieding: ontbijtnetwerken, Open Coffees, Social Media Clubs, Ondernemersnetwerken, business clubs, etc. Kwestie van kiezen en de verschillende smaken uitproberen.
Contact met een ondernemer?
Vind je het leuk om met een andere ondernemer ideeën uit te wisselen? Ik word enorm geïnspireerd door andere (bijna) ondernemers, dus spreek graag met je af. Wil je eerst weten wie ik ben? Ga naar mijn LinkedIn of Twitter. Of bel me gewoon via 06-39204496.

Janneke van Nunen is eigenaar van I like marketing. Ga naar http://www.ilikemarketing.nl/ voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten