woensdag 10 april 2013

Klant is koning: 10 tips om een klantrelatie op te bouwen

Eindelijk draait het weer om de klant. Een bedrijf komt niet meer weg met een matig product of slechte service. De klant is bikkelhard. Wanneer het de klant niet bevalt, mag de hele wereld het weten. Dankzij sociale media wordt nieuws razendsnel verspreid. Een misstap of een blunder wordt breed uitgemeten. Maar ook positieve ervaringen bereiken een grote groep consumenten. Het is dus van groot belang om met uw (potentiële) klant te communiceren. Een band op te bouwen. Want zo kun je de klant datgene bieden waar hij echt behoefte aan heeft.

Van marketing naar klantcontact
Het opbouwen van een goede klantrelatie start met marketing. Met een duidelijke positionering, propositie en doelgroep ga je als bedrijf de markt op. Vanuit die basis bepaal je welke marketingmiddelen je inzet om de (potentiële) klant te bereiken. De klant kan met meerdere middelen in aanraking komen. Vandaar dat je eerst de basis op orde moet hebben. Is je propositie duidelijk? Heeft je website nog steeds de uitstraling die past bij je bedrijf? Als dat staat, kun je starten met het opbouwen van een duurzame relatie over alle kanalen heen.

Bouwen aan een klantrelatie
Een klantrelatie start bij de aankoop van het product of de dienst. Vanaf dat moment is hij officieel klant. Vooraf heeft meestal al contact plaatsgevonden. In die fase heb je de klant overtuigd om het product of de dienst af te nemen. De klant is meestal al in aanraking geweest met een of meerdere middelen. Denk aan een verkoper (of jijzelf), je website, een advertentie op Google Adwords of een artikel in een magazine. Maar hoe houd je contact na de aankoop?
I like marketing geeft 10 tips om een klantrelatie op te bouwen:
  1. Spreek je belangrijke klanten regelmatig persoonlijk door met ze te bellen of af te spreken
  2. Behoud maandelijks contact met alle klanten via een nieuwsbrief of videoflits
  3. Inspireer en informeer je klanten via sociale media als Facebook & Twitter
  4. Blijf in contact via LinkedIn door persoonlijke berichten te versturen
  5. Organiseer een netwerkbijeenkomst
  6. Organiseer een workshop waarin je jouw vakkennis deelt
  7. Verras je klanten met persoonlijke aandacht, zoals een verjaardagskaart of geboortecadeau
  8. Start met content marketing: het creëren en publiceren van content door middel van social media, artikelen, blogs, webinars, video’s en digitale magazines
  9. Betrek je klanten bij productontwikkeling
  10. Maak ambassadeurs van je klanten
Resultaat
Je kunt er eindeloos op los twitteren, bloggen en nieuwsbrieven schrijven, maar vergeet niet dat het gaat om het resultaat. Meet hoeveel klanten je nieuwsbrief lezen, je blogs en je Facebook berichten. Evalueer de resultaten en blijf je koers aanscherpen aan de hand van resultaten. Communiceren is geen doel op zich, maar een middel om je doelgroep te leren kennen, ze blij te maken en ze aan je te binden.

Vragen?
Heb je vragen over klantcontact of andere onderdelen van marketing? I like marketing helpt ondernemers met marketing en communicatie. Ga naar www.ilikemarketing.nl of stuur een mail naar info@ilikemarketing.nl voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten